Jak upravit stravu v horkých letních dnech

Zvýšená pitta v létě může způsobovat kožní problémy, překyselení žaludku a přehřívání organismu. Proto je v teplých dnech vhodná strava redukující pittu. V létě je také nejslabší trávicí oheň, proto jsou vhodná lehce stravitelná jídla.
Na snídani je dobré jíst sezónní ovoce a pít šťávu z máty a meduňky na zchlazení. Rozmixovat tyto bylinky, přepasírovat a přidat cukr.

Na oběd je vhodná bílá rýže basmati a k tomu mungo fazole (ochlazuje). Další příklady vhodných jídel jsou brambory na ghí s čerstvým koriandrem. Dušený chřest s rýží basmati, okurková raita jako příloha k dušené zelenině, fazolové lusky, hrách, chřest, artyčoky, červená řepa, cuketa, spařená čekanka, spařená listová zelenina, spařený mangold, rajčata s ghí a chladivým kořením.

Při teplých dnech je vhodné přidávat k jídlu ochlazující koření, jako např. bazalka, kardamom, koriandr, fenykl, limetka, máta, petržel, čerstvý koriandr, kopr, muškátový ořech, muškátový květ, levandule, kalonji, libeček, meduňka, šalvěj.
V létě bychom se měli vyhýbat pálivým a smaženým jídlům, také slaným a kyselým jídlům. Nejíst jídlo příliš horké. Vyhýbat se také alkoholu, kávě či černému a zelenému čaji. Vhodné můžeme pít mangové lasí.

Pozor na zmrzlinu a chlazené nápoje, které oslabují trávicí oheň a mohou jej zadusit a pak vzniká pak áma (nestrávená potrava). Pokud si chcete výjimečně zmrzlinu dopřát, je vhodné ji nechat lehce rozpustit a přidat do ní pálivé koření (např. pípali). Určitě není vhodné pít chlazené nápoje či nápoje s ledem. Vychlazené nápoje a led podobně jako zmrzlina oslabují trávicí oheň a právě naopak tělo vytváří energii, aby chlazenou potravinu zahřál a tím se ještě více zahříváme.

Mezi jídly je dobré pít odšťavněnou okurkovou šťávu nebo šťávu z červeného melounu. Ale nekombinovat s jídlem. Na ochlazení je také vhodná kokosová šťáva a růžová voda.
Na večeři si můžeme dát hrnek svařeného mléka s bylinkami. Rozmixovat bylinky např. máta a meduňka a povařit v mléce a nakonec přecedit. Pro kapha konstituce je k večeři ideální spařená zelenina nebo zelenina na páře a k tomu na konci přidat ghí a chladivé koření.

Share on facebook
Share on email

Ostatní články

Aktuální informace naleznete také na Facebooku ve skupině Tradiční Ayurveda: Klikněte zde →

Pro více informací nás kontaktujte na: