Přechodu z léta do zimy je potřeba věnovat zvýšenou pozornost. Na podzim se zvyšuje váta, a když přichází deště, tak se začíná zvyšovat i kapha. Je vhodné tedy upravit denní režim a také stravu.

Strava na podzim

Na snídani je ideální pro lidi s konstitucí váta kaše s mlékem, pro konstituci pitta kaše bez mléka a pro kaphu grapefruit (může být posypaný Himalájskou solí nebo kořením) s hořkým čajem. Kaše mohou být obilné, ovesné, tapioková kaše nebo sladká rýže.

Na oběd je vhodné nejíst jídla, které zvyšují vátu (ne suchá, kynutá, studená jídla a nápoje, není vhodná syrová zelenina a není vhodné ani postění se). Strava má být výživná, teplá a uzemňující. Výborná jsou zrna a sladká zelenina (např. dýně Hokaido, cukety). Během tohoto období můžeme jíst i jídla s více ghí, protože tělo snese více ghí a tak si můžeme dovolit i smažené samózy, púrí, kofty apod. Můžete také do vařené zeleniny přidat smetanu pro upravování váty, vhodné jsou tedy zeleninové subji se smetanou či můžete přidat smetanu do hokaido polévky. V tomto období se však vyhýbejte studeným nápojům a jídlům, syrové zelenině, mraženým jídlům apod. Jako dezert si můžete dát vařená jablka, namočené datle či fíky. Sušené ovoce je vhodné konzumovat pouze předem namočené (suché ještě více zvyšuje vátu). Převládajícími chutěmi by v tomto období měla být sladká, slaná a kyselá. S postupným klesáním teplot je vhodné přidávat také zahřívací koření (zázvor, hřebíček, černá hořčice…).
Na večeři je ideální spařená zelenina nebo polévky. Můžete si přidat také čapati. Důležitá jsou teplá uklidňující jídla, např. polévka a k tomu halva. Na podzim je dobré pít bylinkové čaje – např. lékořice, heřmánek, máta, meduňka, levandule, zázvor, pro vátu je fajn třezalka. Do vychlazeného čaje můžete přidávat med. Avšak pozor, med nikdy nedávejte do horkého čaje nebo nepřevařujte, potom se stává toxický. Pokud si dáváte večer svařené mléko s bylinkami, tak na podzim jsou ideální anýz, kmín, hřebíček, fenykl. Nebo mléko převařené s mandlemi.

Zejména v tomto období je nutné se starat o správné trávení. Je nutné se nepřejídat a vhodně pečovat o trávicí oheň (pálivé koření, startér před jídlem dle konstituce).

Je nutné se také nevystavovat větru, vhodně se oblékat a mít pravidelný a vyvážený pohyb. Zejména v tomto období je vhodné mít pravidelný denní režim a pravidelné usínání a vstávání. Vhodné je vyhýbat se stresu nebo s ním vhodně pracovat, relaxovat, meditovat. Vhodné jsou také olejové masáže a pravidelné vtírání zahřívacího (např. sezamového) oleje do pokožky. Také pravidelné saunování (pozor, aby se nepřehřívala hlava).

 

Vyvážená strava a pravidelný režim pomůže se vyhnout podzimním nachlazením, podzimním chmurám a dalším nepříznivým vlivům.

Share on facebook
Share on email

Ostatní články

Aktuální informace naleznete také na Facebooku ve skupině Tradiční Ayurveda: Klikněte zde →

Pro více informací nás kontaktujte na: