Jak dodržovat ayurvédský režim o Vánocích

Pokud jste strávili předvánoční období ve shonu a stresu doháněním restů v práci a vánočních příprav, následované vánočním přejídáním, je to orná půda pro nadcházející nemoc. Proto je vhodné se zklidnit, zrelaxovat dechovými technikami z jógy a užít si Vánoce jako svátky klidu a pohody. Vánoce jsou především duchovní svátky, a proto je důležité v tomto období rozjímat nad duchovním smyslem života.

Ayurvéda doporučuje ze 70 – 80 % dodržování režimu a zbývající část je možné v rámci pravidel a s mírou porušovat. Proto i když přes Vánoce nedodržujeme na 100 % denní režim, tak je vhodné se řídit určitými pravidly, abychom se vyhnuli pozdějším nachlazením a dalším nemocem.

V zimě je velmi silná kapha, proto je určitá dieta důležitá. Protože je přes zimu nejsilnější trávicí oheň, tak se dobře tráví i jídla smažená na ghí, těžší a zahřívací jídla. Ke smaženým jídlům je dobré přidat pálivou omáčku, např. čatný nebo křenovou omáčku. Večeře by měla však být lehčí a jíst by se mělo maximálně do 19 hodin. Ideální je však v zimním období, kdy Slunce zapadá dříve, večeřet také dříve. Tedy klidně si můžete dát štědrovečerní večeři s východem první hvězdy. Pokud se však přejíte a ráno necítíte hlad, je lepší vynechat snídani, případně nastartovat trávení a jíst až bude hlad.

Pro podporu a nastartování trávení si před jídlem můžete dát 1/8 citrónu posypaného himalájskou (ideálně černou) solí a po jídle kousek čerstvého zázvoru o velikosti jednoho článku malíčku. Trávení také podpoří odpočinek na levém boku po dobu 20 minut po jídle.

Nejen během vánočních návštěv je důležité nekombinovat vařená a syrová jídla. Je vhodné se vyhýbat také studeným jídlům, syrovým salátům a raději volte zahřívací jídla, jako je petržel, dýně, celer, patizon, řepa, batáty, mrkev, špenát, celer, kukuřice. K jídlu je dobré přidávat spoustu pálivého koření – zázvor, dlouhý pepř (pípali), pepř, případně čili…

Je lepší si dát několik kousků cukroví po obědě, než uždibovat po jednom během celého dne. I v tomto čase je dobré udržovat mezi jídly odstup a nechat tělu čas jídlo strávit.

Je vhodné se vyhýbat jogurtům, případně jogurt pouze na oběd a omezit mléčné výrobky – těžké sýry, zrající sýry atd. Vyhýbejte se studeným nápojům a raději si dejte teplý čaj, např. zázvorový čaj, šípkový, ibiškový, echinacea a masala čaj a do vychlazeného čaje (pod 42°C) je možné přidávat med.

Je důležité mít také dostatek pohybu, chodit na delší procházky a cvičit.

Pokud se během Vánoc nedaří dodržovat režim, cítíte se těžce, jste unavení atd., tak je vhodné nasadit jednodenní půst nebo alespoň velmi omezit jídlo během jednoho dne a jíst lehčí stravu.

Přestože Vánoce a s tím spojené volno svádí k odpočinku a vyspávání, vstávejte a choďte spát ve stejnou dobu. Pokud vstáváte ráno až po východu Slunce či spíte během dne, zvyšuje to kaphu v těle, což může vést k zahlenění a z toho pramenící vznik viróz.

Právě v tomto období můžete o své zdraví pečovat pravidleným olejováním těla (zejména sezamovým olejem), otužováním, např. ranní sprchu zakončit studenou sprchou nebo saunováním.

Share on facebook
Share on email

Ostatní články

Aktuální informace naleznete také na Facebooku ve skupině Tradiční Ayurveda: Klikněte zde →

Pro více informací nás kontaktujte na: