Základní principy stravy - 3. část​

Správný pitný režim je důležitou součástí zdravého stravování. Je však nutné i u pitného režimu dodržovat základní principy. Respektovat svou konstituci a roční období.

Ráno je vhodné tělu dopřát tekutiny, tedy je vhodné začít den ideálně sklenicí nápoje (vody či čaje, vody s citrónem, vody odstáté v měděné nádobě apod.).

Nepít studené a ledové nápoje

Velmi důležitým pravidlem pro pitný režim je nepít studené a ledové nápoje. V žádném případě si nedávejte do vody či jiného nápoje led. Studené a ledové nápoje zastavují trávicí oheň, tím se zhoršuje a zpomaluje trávení. Pak dochází k tomu, že můžou být problémy s trávením či nemůžete zhubnout. Můžete si to představit, jako byste nalili ledovou vodu na hořící oheň, stejným způsobem to působí i na náš trávicí oheň.

Další problém je, pokud se ledového či studeného nápoje napijeme v létě. V létě po vypití ledového nápoje musí tělo vynaložit energii na regulaci teploty, a tím opět vytvoří teplo. Takže v létě nás paradoxně vypití ledové vody nechladí, ale spíše situaci ještě z dlouhodobějšího poledu zhorší.

Voda či jiné tekutiny, které pijete by měly mít pokojovou teplotu nebo by měly být ještě teplejší.

Pít či nepít během jídla?

Ideální je pít například půl hodinu před jídlem. Během jídla můžeme vypít menší množství (do 2 dcl) teplého nápoje s jídlem. Pokud však máte u jídla polévku, tak už je lepší nepít vůbec během jídla.

Po jídle by však měla vždy od pití následovat pauza alespoň hodinu. Po vydatnějším jídle by měla být pauza i delší až 1,5 hodiny, případně i 2 hodiny. Pokud pijeme po jídle, zpomaluje to naše trávení a zabíjí to agni – trávicí oheň. Voda či jiné tekutiny ředí žaludeční šťávy a trávící enzymy, což vede ke zpomalení trávení a následně se tvoří toxiny. Pití po jídle také vede k plynatosti, zácpě a jiným zažívacím potížím. 

Kolik tekutin během dne vypít?

Není dobré vypít více než 2 litry tekutin za den. Výjimkou je samozřejmě v létě, když jsou vysoké teploty nebo při výjimečné fyzické aktivitě. Avška velké množství tekutin zatěžuje ledviny, zavodňuje organismus a zpomaluje metabolismus. Proto tedy pokud chcete zhubnout, neměli byste vypít více než 1,5 litrů, maximálně 2 litry za den. Větší množství tekutin brání odbourávání tuků.

Doporučené množství pitného režimu je odlišné pro jednotlivé konstituce. Zatímco lidé typu váta by měly vypít nejvíce, tedy 1,5 – 2 litry denně, lidé typu pitta kolem 1,5 litrů a konstituce kapha by měly pít nejméně, ideálně jen při žízni a do maximálně 1,5 litrů za den.

Pokud pijeme více, než naše tělo potřebuje, může to mít negativní dopady na trávení, zatěžuje ledviny, má negativní vliv na naši kůži, obezitu a může to způsobovat i další zdravotní problémy.

Čeho dalšího se v pitném režimu vyvarovat?

Je vhodné se vyvarovat syceným nápojům, tedy perlivé i jemně perlivé vody či minerálky. Tyto sycené vody odvádí vápník z kostí, zvyšují plynatost v žaludku a střevech a mají negativní vliv na trávení.

Pro pravidelné pití jsou také nevhodné slazené vody, limonády, nápoje obsahující umělé sladidla, uměle ochucované apod. Tyto nápoje zpravidla obsahují
umělá sladidla, velké množství cukru a fosfor. Limonády tedy oslabují lymfatický
systém a tím snižují imunitu organismu a navíc výrazně zatěžují ledviny.

Omezet je vhodné také kofeinové nápoje, černý nebo zelený čaj a kávu. Kofein má negativní vliv na stahování cév a narušuje termoregulaci. Také oslabuje agni – trávící oheň, vyvolává bolesti hlavy, zácpu, nevolnost, úzkost, narušuje spánek, zvyšuje nervozitu, bušení srdce a menstruační potíže. V žádném případě by neměly pít těhotné či kojící ženy, protože poškozuje plod.

Co je vhodné pít?

K pití je nejvhodnější voda a bylinkové čaje. Čistá filtrovaná voda, ještě vhodnější je, když je voda převařená, je ideální základ pitného režimu. Převařená voda je lépe stravitelnější a je lehčí než nepřevařená. Minimální doba varu je alespoň 10 minut. Takto upravená voda je strávená za zhruba půl hodiny,
avšak nepřevařená voda až za 4 hodiny.

Další vhodnou variantou jsou bylinkové čaje. Na poporu trávení je dobrý fenyklový čaj, zázvorový čaj, nebo čaj KKF. KKF připravíme ze stejného poměru (např. 1 ČL od každého) koriandru, římského kmínu a fenyklu, tuto směs necháme povařit alespoň 10 minut a popíjíme. Tento čaj podporuje zažívání, stimuluje odbourávání tuků a vylučování toxinů.

V zimě jsou vhodné zahřívací čaje, např. zázvorový, šalvějový čaj, heřmánek, lékořice, levandule, třezalka, pelyněk, lípový čaj, čaj se směsi skořice, hřebíčku, kardamomu a černého pepře. Výborně se hodí také masala čaj (recept najdete zde). Od podzimu do jara, při chladnějším počasí si můžete do vychlazeného čaje přidávat také med. Případně si můžete připravit medovou vodu, která má čistící účinky na tělo, podporuje trávení a také odstraňuje toxiny z těla. Nejprve převařte vodu (vařte minimálně po dobu 10 minut varu) a následně nechejte vychladit na pokojou teplotu. Poté vmíchejte 1 ČL kvalitního medu a 1 ČL citrónové štávy, můžete dochutit i špetkou zázvoru.

Naopak v létě a teplém počasí se hodí mátový a meduňkový čaj, čaj z citrónové trávy, čaj z růžových listů, bezový čaj. V létě si pro ochlazení můžete připravit okurkovou limonádu nebo vodu s mátou nebo meduňkou. Vodu s růžovými lístky nebo s růžovou vodou. 

Share on facebook
Share on email

Ostatní články

Aktuální informace naleznete také na Facebooku ve skupině Tradiční Ayurveda: Klikněte zde →

Pro více informací nás kontaktujte na: