Základní principy stravy - 2. část

Dalším velmi důležitým principem a zásadou stravování je dodržování dostatečných rozestupů mezi jídly.

Ideální časy pro jednotlivá jídla

Obecně lze uvést tyto časy pro jednotlivá jídla během dne:

  • Snídaně je ideální v době mezi 7 – 9 hodinou ráno.
  • Oběd je ideální v době mezi 11 – 13 hodinou.
  • Večeře v době 17 – 19 hodin.

Avšak dalším důležitým pravidlem je, že bychom neměli jíst před východem Slunce a po západu Slunce, proto je nutné časy upravit v zimním období, kdy Slunce vychází později a zapadá dříve.

Dostatečné rozestupy mezi jídly

Jedním z velmi důležitých pravidel je mít dostatečné rozestupy mezi jídly. Je nutné jídlo nechat důkladně strávit a nedávat do natrávaného jídla, další jídlo. Tedy v době, kdy máme natrávené jídlo, dokud jídlo není strávené, tak nejíst. Jedním z hlavních důvodů vzniku nemocí, je právě nestrávené jídlo. Nestrávené jídlo neboli áma, což jsou zbytky nestráveného jídla. Právě pravidelný vznik ámy, tedy nestrávené zbytky jídla, způsobují v těle nemoci. Nejen z tohoto důvodu,  je nutné mít dostatečné rozestupy mezi jídly. Tedy je vhodné jíst až v době, kdy máme strávené jídlo a skutečně hlad (ne jen chuť).

Pokud máme na oběd těžké jídlo, tráví se delší dobu, naopak můžeme mít pouze lehká jídla lehké kičrí nebo k snídani jen ovoce, které je stráveno dříve. Proto nelze říct čas, který bychom mezi jídly měli dodržovat. Ideálně však by měl být rozestup v průměru alespoň 3 hodiny.

Kdy jíst?

Jezte pouze tehdy, pokud máte hlad. Tohle je obrovsky důležité pravidlo, když nemáte hlad, vynechtejte klidně jídlo.

Vhodné je tedy jíst zhruba 2 – 3x denně. V dnešní době už i odborné studie vyvracejí to, co bylo dlouhou dobu doporučováno a ukazují, že není vhodné jíst menší porce několikrát denně, ale jíst pouze 2 – 3x denně. Je tedy vhodné si protáhnout pauzy mezi jídly. Navíc lehký hlad nám pomáhá, protože „pojídá“ ámu a toxiny v těle. Proto je vhodný i pravidelný půst.

Pozor na "zdravé mlsání"

Avšak pozor na uždibování mezi jídly. Pokud si dáte v práci na stůl misku s oříšky nebo sušeným ovocem v domění, že budete jíst zdravá seminka nebo sušené ovoce, tak to znamená, že vlastně jíte neustále a nemáte mezi jídly rozestup. Rozestup mezi jídly znamená, opravdu nejíst v tomto období.

Další špatný způsob je, dát si oběd a nechat si chvíli pauzu a např. po půl hodině si dát nějaký dezert. To už znamená, že se jídlo začlo trávit a do již natráveného jídla, pošleme další nové jídlo, které musí trávení začít trávit. Proto je ideální dát si celou porci najednou, není problém dát si oběd a hned po obědě dezert. Ale poté nechat dostatečný prostor na trávení, aniž bychom cokoli jedli.

Stejný problém nastává, pokud vaříme jídlo a celou dobu ochutnáváme. Znamená to, že v podstatě celé nedělní dopoledne jíme po malých kouskách. Ideální je uvařit celý oběd, nabrat si porci a tu najednou sníst.

Stejně tak zvyk nachystat si „zdravé zobání“ ve formě zeleniny, krekrů nebo semínek. Raději si nachystejte na talíř jednu porci, kterou najednou snězte, ale není vhodné jíst v podstatě neustále. Stejně tak např. na návštěvě nebo na pracovních schůzkách nebo společenských údálostech, kde jsou rauty apod. Je vhodnější sníst jednu větší porci.

Co jíst vždy samostatně s rozestupem?

Jak již bylo zmíněno v 1. díle, čerstvé ovoce je vhodné jíst odděleně od ostatní stravy. Také telepně nezpracované ořechy je vhodné jíst odděleně od jiných potravin.

Melouny jsou další potravina, kterou vždy jezte odděleně a nekombinujte s jinými jídly.

Share on facebook
Share on email

Ostatní články

Aktuální informace naleznete také na Facebooku ve skupině Tradiční Ayurveda: Klikněte zde →

Pro více informací nás kontaktujte na: